• Català
  • Castellano
  • English

El procés de licitació dels lots de les platges ha set rigorós i transparent i s’han de destacar millores significatives en les concessions

concessionsplatja2013 webUna vegada adjudicats de manera provisional els lots de platges per als pròxims vuit anys, el Consell Insular informa la ciutadania de Formentera del desenvolupament que ha seguit aquest procés i les circumstàncies que hi han concorregut.

La titularitat de l’autorització temporal que permet la licitació a tercers dels elements que conformen el conjunt de 48 lots que s’han tret a concurs és del Consell Insular de Formentera, el qual amb caràcter anual i, tal i com ho preveu la llei de Costes, es sol·licita a la Demarcació de Costes de les Illes Balears d’un any per l’altre, la qual cosa demostra que cal acomplir també la normativa derivada de la Llei de costes i que aquestos drets no siguin il·limitats o absoluts perquè estam parlant del Domini Públic Maritimoterrestre.

Tot concurs públic fet per l’Administració, i aquest n’és un cas, es fonamenta en el Reial decret legislatiu 3/2011 de 14 de novembre que regula el text refós de la Llei de contractes de les administracions públiques, el qual recull els principis comunitaris del Tractat de la Unió Europea i de la Directiva 2004/18/CE que regula els procediments d’adjudicació de contractes públiques, a més de la Directiva 2006/123/CE de Serveis. Els principis manifests d’aquesta normativa són la lliure competència, la llibertat d’accés als licitadors, publicitat i transparència del procediment i igualtat de tracte dels licitadors.

Així mateix, el que col·loquialment s’anomena “antiguitat”, en l’esmentada normativa es considera un requisit mínim d’acreditació de la solvència tècnica i professional dels licitadors regulat a l’article 78 i que diu el seguent: “en els contractes de servei, la solvència técnica o professional tendrà que apreciar-se tenint en compte els seus coneixements tècnics, eficàcia, experiència i fiabilitat, la qual podrà acreditar-se pel següent mitjà: relació dels principals serveis o treballs realitzats en els darrers 3 anys(.....)”. Així mateix, altra jurisprudència existent diu que “està prohibit afavorir als licitadors establerts a la zona i considerar l'experiència d'un licitador com a paràmetre puntuable en els criteris d'adjudicació, ja que s'ha d'entendre que tots els licitadors que acreditin la solvència técnica requerida, estan igualment capacitats per executar el contracte, i en conseqüència, l'adjudicació ha de regir-se en base a altres criteris”.

En relació al nombre de sobres a presentar i els terminis que transcorren en l’obertura entre uns i els altres, el fet que el concurs es resolgui amb la presentació de quatre sobres obeeix, tot d’acord amb la llei, a aplicar un sistema que afavoreixi la qualitat dels serveis oferts i de la proposta tècnica per damunt del criteri únic del preu màxim. Per coherència amb les nostres polítiques de preservació del medi ambient i d’adequació a les característiques naturals del nostre entorn s’ha promogut criteris puntuables a l’article 150 del RD legislatiu 3/2011, com són: integració paisatgística, eficiència energètica, gestió i minimització de residus i neteja de platges, entre d’altres.

En el cas concret dels quioscs, l’oferta econòmica suposa un 35 % del total del màxim de 100 punts, mentre que l’oferta tècnica ha estat d’un 55 %, i la de les millores en la gestió ambiental del servei un 10%. En el cas de les gandules, escoles de vela i similars el nombre màxim de punts ha estat de 65 repartits en les següents proporcions: 35% per la valoració econòmica, 20 % per la proposta tècnica i un 10 % per les millores en la gestió ambiental.

Els terminis d’obertura de sobres són els que marca el Reglament de la llei de contractes de les administracions públiques aprovat pel Reial decret 1098/2001 de 12 d’octubre, i s’han complit considerant que s’han rebut un total de 108 ofertes per un total de 48 lots, i que algunes de les propostes arribaren per correu administratiu, fet que dilata considerablement el procés i que s’ha de sumar al fet de que tot el procés haurà estat objecte de tramitació en un total de tres plens diferents i un període d’exposició pública al BOIB de 15 dies naturals.

Referent als terminis, el Consell insular de Formentera va atendre les peticions reiterades fetes pel col·lectiu de concessionaris per tal d’allargar el termini de concessió fins als vuit anys, cosa que ha fet que el nombre de concursants s’hagi duplicat respecte al darrer concurs fet a l’any 2009, allargant també el període d’anàlisi de les ofertes per part la mesa de contractació.

Pel que fa als mecanismes previstos a la llei per a resolució dels empats, s’ha aplicat el que s’estableix, és a dir, que si més d’una empresa licitadora empata, es resoldrà a favor d’aquells que acreditin la contractació de personal amb discapacitat superior a un 2 %. En el cas que ens ocupa tots dos havien signat el compromís de fer-ho. En segona instància la següent via de desempat és una nova avaluació del conjunt de la proposta presentada desempatant a favor del que presenti una oferta que redundi en un major interès públic, criteri que en aquest cas no es podia apreciar per part de la taula de contractació. Així en darrera instància el darrer acte legal previst és el sorteig en acte públic.

Una part significativa de les informacions que han transcendit per part de representants de diferents col·lectius i per una part de l’opinió pública poden tenir el seu origen en un desconeixement de les característiques legals i tècniques que són d’aplicació en un context com el de les concessions i autoritzacions temporals de platja, i que donada la transcendència que té per a la nostra economia aquest conjunt de serveis, és necessari explicar i respondre de totes les actuacions polítiques i administratives que s’han dut a terme per part d’aquesta institució amb l’ànim d’evitar controvèrsies.

El Govern del Consell Insular és conscient de la importància d’iniciar la temporada turística en les millors condicions i amb el màxim de serveis oberts a començament de maig, i per això agilita les tramitacions tant com els terminis establerts permeten. Les circumstàncies que han concorregut enguany explicades anteriorment han produït una dilació dels tràmits administratius lamentablement inevitable i, tot i que és lícit el descontentament per aquest fet, són inadmissibles acusacions sobre la transparència del procés de contractació, o d’altres que apunten a la indiferència i manca d’implicació en la defensa dels interessos de la nostra illa.

El Consell Insular de Formentera sempre ha actuat amb la màxima netedat del procediment, amb plena objectivitat tècnica i amb neutralitat política absoluta, tal com exigeix l’article 103.1 i 3 de la Constitució de l’Estat espanyol i els preceptes equivalents de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears.