Model educatiu
L'escoleta La Miranda es defineix com un centre aconfessional, democràtic, apolític, plural i integrador. Partim del treball en equip basat en el respecte i la tolerància cap a les persones i cap l'espai físic a on es desenvolupa la nostra tasca diària.
És per això que els espais de l'Escoleta (tant interiors com els de l'aire lliure) estan preparats amb una intencionalitat educativa de manera que els infants puguin obtenir un òptim desenvolupament de les seves capacitats individuals (tant físiques, intel·lectuals, afectives i socials) així com facilitar un entorn físic segur i acollidor a més d'una atmosfera càlida i alegra.
Es pretén educar en valors i cap a la igualtat sense discriminació de cap tipus, sent conscients dels drets que tenen els infants pel fet de ser infants. És per això que es treballa per a potenciar tot allò que impliqui la igualtat de sexes, d'una manera natural i normalitzada. D'acord amb la igualtat de drets i la no discriminació de l'activitat educativa, l'educació que s'imparteix és igual i es desenvolupa en un marc de coeducació.
Al centre es fa ús del català com a llengua vehicular de transmissió d'informació, procurant sempre una comunicació bidireccional entre família – escola, és a dir, que col·laborin estretament en el desenvolupament dels infants.
L'acció educativa està orientada cap a l'afavoriment de la construcció de la pròpia identitat dels infants, a l'elaboració d'una imatge de si mateixos positiva i equilibrada, al desenvolupament de la seva autonomia, a l'establiment de vincles afectius i socials, al desenvolupament del moviment, dels hàbits de control corporal, de les capacitats comunicatives i al plaer per explorar, descobrir i construir.
Els continguts educatius s'aborden per mitjà d'activitats globalitzades que tenen interès i significat per als infants, que parteixen de les situacions quotidianes del centre i de l'entorn, que permeten incorporar les seves experiències i aprenentatges i que s'adeqüen a les seves característiques evolutives i als seus ritmes i estils d'aprenentatge.
L'equip docent utilitza mètodes de treball basats en els vincles afectius, els interessos, les experiències, les activitats i el joc, aplicats en un ambient d'afecte, confiança i seguretat per potenciar l'autoestima i la integració social dels infants. A més, tracten d'afavorir el descobriment de les característiques físiques i socials del medi en què viuen.
Autors importants dins la nostra filosofia de centre
Molts són els autors que presenten un model pedagògic particular que planteja quasi tots els principis enumerats a l'apartat del model educatiu, com és el cas de Loczy amb el seu plantejament de l'activitat autònoma de l'infant amb materials adients als seus nivells maduratius; Piaget i la seva teoria dels estadis de desenvolupament maduratiu, Freinet i l'aprenentatge a partir de les experimentacions, Maria Montessori i l'estimulació sensorial basada en el joc adaptat a cada nivell maduratiu, Bowly i la gran importància que dona a l'afecció entre l'adult i l'infant perquè es creï un vincle afectiu segur i estable per als dos i en Loris Malaguzzi i els cent llenguatges de l'infant a on l'educadora és una investigadora permanent que aprèn dels infants a la vegada que els infants aprenen amb ella.
La importància de les famílies al centre
Per assegurar el bon funcionament de l'escoleta i ser coherents en el sentit de la feina d'educadores, és indispensable la col·laboració de tota la comunitat educativa, donant especial rellevància a la participació de les famílies, que són juntament amb els seus infants, l'eix central de l'escola.
Els infants que estan al centre passen gran part del seu temps a l'escoleta, i tots junts comparteixen el dia a dia. Es per això que es considera vital dins la feina d'acompanyar, enfortir i enriquir aquesta relació família-escola; així com donar un valor prioritari a una comunicació constant, positiva i enriquidora per a tots.
No hi ha cap dubte que la participació de les famílies ha de ser positiva des del principi i han de tenir les portes del centre obertes, facilitant que es puguin sentir estimats, còmodes, respectats i motivats a participar en tot el que envolta l'educació i el creixement dels seus infants.
Per tal de fomentar la relació entre família-escola, el centre organitza al llarg del curs diferents activitats:
Instal·lacions i espais
El centre està situat a Sant Francesc i és un edifici públic d'ús exclusiu per a l'educació 0-3 anys.
L'edifici està format per dos mòduls contactats per un passadís que compta amb tres entrades i disposa d'un aparcament ampli a l'entrada principal i és accessible per a persones amb mobilitat reduïda.
Actualment al centre hi podem trobar els següents espais:
Urbanisme i territori, Turisme i Activitats econòmiques
Urbanisme i Ordenació del territori
Infraestructures i serveis
Medi Ambient
Ordenació turística i Activitats econòmiques
Medi Rural
Mobilitat